A demencia 12 kockázati tényezője és amit már fiatalon tehetsz ellene

A demencia 12 kockázati tényezője és amit már fiatalon tehetsz ellene

A demencia 12 kockázati tényezője és amit már fiatalon tehetsz ellene

Az emberek általában úgy gondolnak az Alzheimer-kórra és más típusú demenciára, mint az időseket érintő betegségére. Míg a demencia tüneteinek a megjelenése az életkor előrehaladtával növekszik, a demencia láthatatlan jelei már jóval előbb megtalálhatók az idegrendszerben. Talán meglepő lehet, hogy már csecsemőkorban elindulhat az agy károsodása például a túlzott légszennyeződés által. Utóbbi és egyéb kockázati tényezők az egész élet alatt jelen vannak és befolyásolják egy esetleges későbbi neurodegeneratív betegség kialakulását.  A jó hír viszont, hogy kutatási bizonyítékok vannak arra vonatkozóan, hogy minden életkorban – gyermekkortól időskorig – sokat tehetünk azért, hogy megvédjük az agyunkat a mentális hanyatlás következményeitől.

A demencia kockázati tényezői

A demenciát olyan tünetek csoportjaként definiálják, amelyek befolyásolják a memóriát, a gondolkodási funkciókat, a kommunikációs és az érvelési képességet, és néha megnehezítik a betegek számára az olyan egyszerű öngondoskodási feladatok elvégzését is, mint például a fürdés vagy az evés. A legtöbb esetben a demencia hátterében az Alzheimer-kór áll.

Egy 28 kutatóból álló kutatócsoport eredményei, a közelmúltban született tanulmányok elemzése alapján egyértelmű bizonyítékot szolgáltatott arra vonatkozóan, hogy a demencia kockázati tényezőinek 40%-a befolyásolható, vagyis hatással lehetünk rá életmódunk, tudatos döntéseink által. A kutatók 12 olyan kockázati tényezőt emeltek ki, amelyeknek figyelmet szentelve, hatással lehetünk egy későbbi demencia kialakulására. Természetesen ezek nem teszik ki az összes kockázati tényezőt.  

A kutatók által „veszélyes tucatnak” nevezett kockázati tényezők az alábbiak:

  • Túlzott alkoholfogyasztás
  • Fejsérülés, trauma
  • Légszennyeződés
  • Gyenge színvonalú kora gyerekkori nevelés, iskoláztatás  
  • Korai halláskárosodás
  • Magas vérnyomás
  • Elhízás
  • Dohányzás
  • Depresszió
  • Társadalmi elkülönülés, társas izoláció
  • Fizikai aktivitás hiánya
  • Cukorbetegség

Továbbá  szerepet játszik a demencia kockázatában a krónikus stressz, a krónikus alváshiány, bizonyos gyógyszerek, valamint a háztartási termékekben és kozmetikumokban található káros vegyszerek.

Természetesen a gének és a családtörténet is hatással van a betegség kialakulására, valamint a nem is befolyásoló tényező, hiszen az Alzheimer-kórban szenvedők 2/3-a nő. Ennek egyik oka, hogy a menopauza idején az ösztrogén szint csökkenése sebezhetőbbé teszi a nők agyát a kognitív hanyatlással szemben.

A jó hír viszont, hogy talán meglepő módon, az alábbiakban tárgyalt életmódbeli változások még a genetikai kockázatok bizonyos típusait is csökkenthetik.

  1. Korlátozza az alkoholfogyasztást. A túlzott alkoholfogyasztás megzavarja az agy azon képességét, hogy új idegsejteket generáljon, éS zsugorodást okoz az agy memóriaközpontjában (a hippokampuszban), valamint növeli a depresszió, a szorongás és a súlyos agykárosodás kockázata.
  2. A fejsérülés megelőzése. A zuhanások és a fejsérülések fizikai károsodást okoznak az agyban, és megzavarják annak normális működését. Amit biztosan tehetünk, hogy vezetés közben viseljünk biztonsági övet, sportolás közben pedig védőfelszerelést. Agyrázkódás esetén pedig nagyon fontos követni az orvos gyógyulásra vonatkozó irányelveit.
  3. Kerülje a légszennyezést. A levegőszennyezés drámai hatással van mind a gyermekek, mind a felnőttek testi és lelki egészségére, ami gyakoribb asztmához, tüdőbetegséghez és halálozáshoz vezethet. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy alig három évig magas szennyezettségű környezetben élő időseknél nagyobb volt a demencia kockázata, és magasabb volt a mentális egészségi problémák, például a depresszió kockázata is. Ha veszélyeztetett korosztályba tartozik, vagy veszélyeztetett betegséggel él, kerülje a szabadba járást a rossz levegőminőségű napokban.Támogassa a megújuló energiát és a tömegközlekedést az autózással szemben. Csökkentse a légszennyezést saját otthonában is. Kapcsolja ki a felesleges lámpákat, húzza ki a készülékeket, ha éppen nem használja őket, és szükség esetén vásároljon légtisztítót.
  4. Korai oktatás biztosítása minden gyermek számára. A jelenlegi gondolkodás szerint a „kognitív tartalék”, amely az agyban lévő készségek, ismeretek és információk tárháza, javíthatja vagy megakadályozhatja a demencia bizonyos formáit.
  5. A halláskárosodás megakadályozása. A halláskárosodás megzavarhatja a mentális feldolgozást, ezért a mentális hanyatlás megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy használjon hallókészüléket, ha szüksége van rá.
  6. Tartsa alacsonyan a vérnyomását. A magas vérnyomás károsítja artériáit, ami vérrögökhöz, stroke-hoz, az agy véráramlásának csökkenéséhez, valamint vaszkuláris demenciához vezethet. Konzultáljon orvosával ebben a kérdésben, és együtt döntsék el, hogy milyen gyógyszeres kezelés segíthet Önnek.
  7. Kerülje az elhízást. Az elhízás számos egészségügyi kockázattal jár, beleértve a cukorbetegséget, a szívbetegségeket és a rák egyes formáit. Kövesse az egészséges táplálkozás alapelveit, például a mediterrán étrendet. Korlátozza vagy törölje étrendjéből a gyorséttermi ételeket, a gyorsan felszívódó szénhidrátokat, valamint a cukros italokat és snackeket.
  8. Hagyja abba a dohányzást és kerülje a passzív dohányzást is. Míg a legtöbb ember tudja, hogy a dohányzás károsítja a szívet és a tüdőt, azt talán kevesen tudják, hogy a dohányzás az agykérget (gondolkodás területét) is elvékonyítja, ami mentális hanyatláshoz vezethet.
  9. Depresszióját ne hagyja kezeletlenül. A depresszió szorosan összefügg a kialakuló demenciával, és a demencia depresszióhoz is vezethet.
  10. Lépjen kapcsolatba másokkal. Egy nemrégiben készült (2020) tanulmány szerint a rendszeres társadalmi szerepvállalás némi védelmet nyújthat a demenciával szemben. Agyvizsgálatok során a magasabb társadalmi elkötelezettségű résztvevők egészségesebb agystruktúrát mutattak, mint az alacsonyabb társadalmi elkötelezettségűek. A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy ez a tanulmány nem bizonyítja az ok-okozati összefüggéseket, de azt sugallja, hogy az aktív társadalmi szerepvállalás „felírható” demencia megelőzőként.
  11. A mozgás fontossága. Rengeteg kutatás megerősíti a rendszeres testmozgás fizikai és mentális egészségügyi előnyeit. A legutóbbi vizsgálatok szerint a testmozgás akár megakadályozhatja az enyhe kognitív károsodás progresszióját súlyosabb demenciává.
  12. A cukorbetegség megelőzése. Mivel a cukorbetegség károsíthatja az ereket, növeli az érrendszeri demencia kockázatát. Ez a fajta demencia olyan agykárosodás miatt következik be, amelyet gyakran az agynak a csökkent vagy blokkolt véráramlása okoz. Ha segítségre van szüksége, forduljon orvosához, aki felírhat megfelelő gyógyszereket, valamint útmutatást adhat a vércukorszint szabályozásához, a testmozgáshoz és az egészséges étrend kialakításához.

Ha tetszett a cikk, és szeretnél hasonló, 7köznapi pszichológiai témákról olvasni, csatlakozz hozzánk Facebookon

Forrás: https://www.psychologytoday.com/us/blog/changepower/202101/12-lifestyle-choices-can-save-your-brain-starting-now?utm_source=FacebookPost&utm_medium=FBPost&utm_campaign=FBPost&fbclid=IwAR1380JSi1os9SR267R6oMZ16TxK5hX2CTlTmkj44E5rX3G_0zGiANoXU-w

Facebook Comments