„Fáradt vagyok, de azt sem tudom, mitől.” – Az érzelmi kimerültség

„Fáradt vagyok, de azt sem tudom, mitől.” – Az érzelmi kimerültség

Kapcsolódó kép

Amikor hosszantartó stressznek vagyunk kitéve, egyszer csak úgy érezzük, mintha energiánk végére értünk volna. Este alig bírunk ébren maradni, reggel pedig a leghangosabb ébresztőórát is képes lennénk átaludni. Mégis, ezt a fajta fáradtságot csak nagyon ritkán hozzuk összefüggésbe a bennünk zajló lelki folyamatokkal. Holott, a tartós stressz igen komoly kimerültséghez vezet.

Ahogy az a kimerültség szóban tökéletesen benne van, érzelmi energiaháztartásunk is véges. A folyamatos, kontrollálhatatlan stresszhatások úgy hatnak az érzelmi egyensúlyra, mint a fizikai kimerülés, ami egy olyan futónál jelentkezik, aki mindenféle energiapótlás nélkül próbál megtenni napi szinten óriási távokat. A lélek ugyanúgy képes a kimerülésre, mint a test, csak kicsit másképp. 

magány | Megoldásközpont Pozitív Pszichológiai MagazinMind a magánéletben, mind a munkahelyen kerülhetünk olyan helyzetbe, amelyből nem látunk rövid távon kiutat. Talán mindannyiunknak volt olyan időszaka, amikor önhibáján kívül a feszültséggel teli, stresszes események csak  úgy megtörténtek velünk. Mert a stressz nem jelent alapvetően szomorúságot, hiszen a nagy megterhelések sokszor az élet boldog időszakaival képesek keveredni (pl. babavárás). Eleinte még bírjuk a terhelést, aztán nem sokkal később a stressz okozta fáradtságtól még mosolyogni sincs elég erőnk. Ilyenkor fontos egy dolgot komlyan tudatosítanunk magunkban, hogy a helyzet, amiben vagyunk, káros. És emiatt két lehetőségünk van:

  1. Megoldjuk a stresszkeltő helyzetet, pl. tisztázzuk a konfliktusainkat a főnökünkkel, szülőkkel, testvérekkel.
  2. Ha pedig nincs ráhatásunk az eseményekre: megerősítjük önmagunkat, érzelmeinket és azáltal testünket is, hogy képesek legyünk átvészelni a kritikus élethelyzetet (pl. válást, veszteséget) a testi/lleki egészségünk megtartása mellett.

Egy stresszes élethelyzet akár leküzdhető/megoldható, akár csak kibírható és elviselhető, nem szabad elfelejtenünk, hogy a legnagyobb segítség önmagunk számára MI, önmagunk vagyunk. Ha segítségre van szükségünk, esetleg megosztanánk gondunkat, ne féljünk odafordulni valakihez a kérésünkkel. És ne feledjük, hogy számos olyan lehetőség van a stresszel való megküzdésre, amelyről talán még nem is hallottunk, vagy ha hallottunk is, általában nem gondolnánk, milyen átütő hatása is lehet az érzelmi kimerültség feloldására. Például ki ne hallott volna a relaxációról, autogén tréningről, mozgásterápiákról, művészetterápiáról, vagy más, szép számban létező, stresszoldásra alkalmas módszerekről? De hányan használjuk őket a mindennapi stressz okozta károk “feltakarítására”, miközben mind könnyen elsajátítható, alkalmazható és hatékony módjai a lelki egészség megóvására?

Képtalálat a következőre: „autogén tréning”A hosszútávfutó példájára visszatérve, amikor tartós stressznek vagyunk kitéve, a testmozgáshoz hasonlóan a szervezetünknek energiautánpótlásra van szüksége ahhoz, hogy az időszakot a tehertől való összeroppanás nélkül átvészelje. A futó számára ilyen az energiaszelet, az érzelmi/lelki jóllétünk számára pedig az alvás, a kikapcsolódás, a stresszoldó technikák elsajátítása és a saját megküzdésünk alapját képző, belső motorunkat működtető énerő megtalálása, ami mindenkinek más és más lehet, és ami jól tanulható.

Facebook Comments