Home office szindróma – Amit érdemes megfogadni, ha hosszú távon kell otthonról dolgoznunk

Home office szindróma – Amit érdemes megfogadni, ha hosszú távon kell otthonról dolgoznunk

Home office szindróma – Amit érdemes megfogadni, ha hosszú távon kell otthonról dolgoznunk

Amikor még nem volt járvány és karantén, a home office kizárólag a haladó szellemiségű cégek sajátossága volt, és mintegy jutalom volt a dolgozóik számára. Nem egyszer hallottam vezetők szájából, hogy ma már egy pozíció megpályázásakor a jelöltek számára nem csak az előnyös fizetés, hanem heti 1-2 nap otthonról végezhető munka is vonzóbbá tesz egy munkahelyet.

A home office eredményei még néhány bizalmatlanabb főnököt is meggyőztek, ugyanis heti egy nap otthoni munkavégzés esetén látványosan javul általában a dolgozók munkaminősége, munkához való kedve. Gondoljunk csak bele: megspóroljuk a beutazás/hazautazás idejét, többet lehetünk otthon a szeretteinkkel vagy a barátokkal, van idő elmenni közösen valahova, és kicsit kikapcsolhatjuk a benti zajokat is.

Na most ez rendesen átfordult, mert szinte felértékelődött a munkahely, mint olyan tér, ami végre nem az otthon. Tisztelet a kivételnek, mert nyilván vannak olyan emberek, főleg introvertált, nyugalmat kedvelő személyek, akik továbbra sem vágynak vissza a munkatársak forgatagába, ugyanakkor a teljes elszigetelődés szinte senkire sincs jó hatással.

Tehenek vagy logók, egyre megy – családi élet és home office | nlc

Nem beszélve arról, hogy home office-ban megszűnik az a fajta “zsilipelés”, ami akkor történik, amikor a munkába vagy onnan haza utazunk. Ekkor van időnk arra, hogy letisztuljanak az aktuális gondolataink, és így leszünk képesek hazatérni úgy, hogy a lehető legkevesebbet viszünk haza a munkahelyi gondokból. Azonban ez a zsilipelés elmarad akkor, amikor a munkánk azzal ér véget, hogy – jó esetben – lehajtjuk a laptopot. Így eshet meg az, hogy a családi konfliktusokba alattomosan kúsznak be a le nem vezetett munkahelyi feszültségek.

A következő tippek, gyakorlatok mindenki számára fontosak lehetnek ahhoz, hogy az élet ne egy összemosódott munka és magánélet egyvelege legyen, hanem külön-külön képesek legyünk értékelni mind a hivatásunkat, mind a privát terünket ahelyett, hogy egyenként kiégnénk mindkettőben.

1. Munka és magánélet szétválasztása:

25 éve még nagy szívás volt a home office - Alföldi blog

Amennyire tehetjük, válasszuk külön a magánéletet és a munkát vagy tanulóként a tanulmányainkat! Munkaidőben dolgozzunk, szabadidőben pedig mással foglalkozzunk! Segíthet ebben az, ha a telefonunk hangos jelzéseit kikapcsolajuk arra az időre, amíg a munkánkat végezzük, így a meghatározott szünetekben el tudjuk olvasni az esetleges magánüzeneteket, de nem billenünk ki a koncentrációból minden egyes pittyenés alkalmával. Ugyanez érvényes fordított helyzetben is. Ha lejárt a munkaidőnk, már ne olvassuk el a későn dolgozó kollégák leveleit. A kísértés elkerülése érdekében szintén jól jöhet az értesítések kikapcsolása. Eleinte nehéz lesz megszokni, de idővel agyunk hálásan fog reagálni arra, hogy tudat alatt sem vagyunk készenléti állapotban állandóan.


2. A munka-magánélet szétválasztásához hozzátartozik az öltözetünk is. Ne pizsamában üljünk le dolgozni, mert az az alvóruhánk. Se a munkánkra nem lesz jó hatása, érezhetően alul fogunk működni, se az esti alvásunkat nem fogja segíteni, mert egyszerűen nem leszünk képesek rendesen átvedleni pihent állapotba. Ha a pizsama vagy otthoni kedvenc melegítőnk a munkaruhánk, akkor valójában összemossuk a pihenést a munkával. Vannak, akik arra esküsznek, hogy a munkaidő lejártakor, pont úgy, mintha hazaértek volna, átöltöznek, és ezzel mintegy átbillentik magukat az otthoni üzemmódba, levetkőzik a dolgozó szerepet.

3. Napirend:
Próbáljunk hasonló napirendet tartani ahhoz, mint amit normál munkarendben folytatnánk. Tartsuk be az engedélyezett ebédidőt, kávészüneteket stb. A munkaidő kezelése kulcsfontosságú, mivel a távmunkások általában hosszabb ideig dolgoznak, mint az irodai dolgozók. Ez persze szemet gyönyörködtető lehet a főnökök számára, de kevésbé okoz örömöt a család több tagjainak vagy a barátoknak. Keljünk meghatározott időben, és legyen kerete a munkánknak. A reggeli, a mozgás, az esti rutin, az energetizáló tevékenységek vagy emberi kapcsolatok ne váljanak a véget nem érő munka áldozatává.
A napirend ugyanakkor segíthet azoknak is, akik a gyerekek mellett dolgoznak otthon. Ekkor egy valamire való gyermek a legrosszabb pillanatokban törhet rá a szüleire, ami kellemetlen neki és a felnőtteknek is. A családnak is támpont lehet, ha tudják egymásról, hogy mikor tartanak szünetet, mikor van ebéd, mikor lehet megbeszélni a felmerülő óhajokat-sóhajokat.

Így neveld a családod home office-ra!- HR Portál

4. Munkaállomás:
Jelöljünk ki egy munkaállomást a lakásban, ha lehetőségünk van rá ezáltal elválasztódik a munka és a magánéleti szféra! Erre azt szoktam mondani, hogy ha a főnökünket vagy bármelyik kollégánkat nem hívnánk meg a nappalinkba, akkor ezt ne tegyük meg online sem. Látszólag nem fontos, de a valóságban annál inkább, hogy próbáljunk nem ott dolgozni, ahol aludni szoktunk, mert ez összemosódáshoz vezet. A rossz alvásminőség egyik oka, hogy nem vagyunk képesek szabadulni a munkhelyi stressztől. Ezen pedig sokat ront, ha a munkát az ágyba visszük. Ugyanez vonatkozik az evésre is. Ha egy mód van rá, ne a gép előtt csipegessünk, eszegessünk, hanem üljünk át az asztalhoz, hagyjuk, hogy a gyomrunk nyugalomban emésszen.

12 lépés a hatékonyabb meetingekért- HR Portál

5. Társaság: A csökkent társas ingereket próbáljuk pótolni, a magányosan töltött időt csökkenteni! Ha más lehetőségünk nincs, akár online módon, videó hívások segítségével. Több cégnél bevezették a közös online kávézást, teázást, hogy ezzel is csökkentség a kollégák közötti távolságot. Továbbá mindenkit támogatok abban, hogy a megbeszélések lehetőleg kamerával történjenek. Ennek nem az az oka, hogy ellenőrizni tudjuk egymást, hanem az, hogy képesek legyünk hatékonyabban dolgozni együtt. Az agyunkban lévő tükörneuronok egyik szerepe az, hogy mások arcát látva képesek legyünk ráhangolódni egymásra. Lássuk be, ez egy fekete kamerakép mellett aligha valósítható meg. A kamerkép, az, hogy látjuk egymás kifejezéseit, facilitálják a közös munka örömét és növelik az együttműködések hatékonyságát, effektivitását.

6. Változatosság:
Ha van rá lehetőségünk, próbáljuk számunkra optimális módon változatossá tenni a munkanapjainkat! Határozzuk meg előre, hogy mikor tartunk szünetet, és ahhoz alkalmazkodjunk mindig. Ezen folyamatosan változtathatunk, beiktathatunk mozgásokat, családdal töltött fél órákat, hogy ne legyen annyira monoton minden egyes nap.

7. Információs terhelés csökkentése:
Ki az, aki két e-mail között pihenésként elolvassa a telefonján a híreket? Szinte biztos vagyok abban, hogy ez sokak berögzült szokása, hiszen egy kütyük által behálózott világban élünk. Ezzel persze semmi gond, azonban agyunk számára pihenés is kell, ami nem történik meg akkor, ha állandó használatban vagyunk mentálisan. Egyszer próbálják ki, hogy amikor a telefonjukhoz nyúlnának, helyette álljanak fel, nézzenek ki az ablakon, és csak pár percig ne tegyenek mást, csak bambuljanak. Nézzék a fák mozgását, az autók elhaladását, figyeljenek a hangokra, és tudtukon kívül hagyják pihenni azokat az agyterületeket, amik állandó használatban vannak napközben.

8. Testmozgás és relaxáció:
Pótoljuk a kiesett fizikai aktivitást, testmozgást! A mozgás endorfint szabadít fel, és nem hiszem, hogy érdemes túlmagyarázni, hogy egy ilyen terhelt időszakban minden csepp boldogság aranyat ér. Egy kis laza séta, vagy kocogás csökkenti a stresszt. Ugyanebben segít a relaxáció, ami nem csupán elernyedt állapotban valósítható meg. Minden olyan tevékenység, amely energetizáls, feltölt minket, relaxál minket. Lehet ez olvasás, egy forró fürdő esténként vagy akár egy szeánszként beillesztett teázás a nap valamely pontján.

9. Végül, de nem utolsó sorban, ha eddig nem tettük, tanuljunk meg nemet mondani, és vállaljuk az igényeinket mások előtt. Ez vonatkozik a családunkra és a kollégáinkra, főnökünkre is. Ha mi már délután ötkor elvégeztük a feladatunkat, de egy kollégánk bagoly típus, és este akarna még átbeszélni munkafolyamatokat, akkor ne szégyelljük elmondani, hogy már otthoni üzemmódban vagyunk. Csak többek leszünk azáltal, ha megtanuljuk meghúzni a saját kereteinket. Ugyanez elmondható a családban is. Ha képesek vagyunk kifejezni azt, hogy mire van szükségünk, nem csak mi nyerünk vele, hanem a szeretteink is, hiszen ha van lehetőségünk pihenni, pár percet eltölteni azzal, ami feltölt minket, egy jobb önmagunkat kapják ők is (a kimerült helyett). Az otthoni munka egyik legfontosabb feladata megtanulni úgy együtt élni, hogy mindenki egészséges tudjon maradni mentálisan és lelkileg is. Ebben pedig egymásnak tudunk a leginkább segíteni.

Ha tetszett a cikk, és olvasnál pszichológiai tartalmakat közérthető nyelven, csatlakozz hozzánk!

Facebook Comments